Allting har sin ände. I det här fallet har korven två, i alla fall för en stund.
I och med att äldre versioner av IBMs programvaror går ur support listas de under beteckningen End of Support. Just nu gäller detta exempelvis för vissa versioner av MQ som vi vet används av många av våra kunder. Se bara i tabellen längst ner på sidan, finns din version med?
Vad skall man då göra om ens produkter är på väg eller hamnat i kategorin End of Support?
De rekommenderade alternativen är 2
- Uppgradera direkt till en nyare version
- Arbeta kvar i den versionen med support tills dess att en uppgradering kan göras.
Det är inte alltid möjligt att uppgradera på en gång. För att underlätta har IBM levererat Upgrade bridge som ger dig som kund extra trygghet med förlängd support i processen mot en uppgradering. Vi pratade med Peter Axiander om vad IBMs Upgrade Bridge är och vad fördelarna för dig som kund är.
Självklart finns hjälp att få på nära håll. Kontakta vår försäljningsavdelning så hjälper vi dig att hitta den bästa lösningen för just dig.
Nedan finns ett litet utdrag som vi gjort. Om du vill se hela IBMs lista över vilka versioner som befinner sig i slutet av livscykeln, kan du titta här