Think 2021

BIld av Free-Photos från Pixabay

Årets Think, IBMs stora event, visade upp en starkt företag mitt uppe i en företagstransformation. IBM positionerar sig allt mer med sina moln- och AI lösningar. Att deras fokus ligger där är inget nytt men nu accelererar de.

Arvind Krishna talade om hur covid-19 påverkat digitaliseringsprocessen. Pandemin var en av de starkaste disruptiva faktorerna under hela 2020. Nu krävdes det att tänka om, ställa om och framför allt… våga. För att citera honom själv. ”We’ll reflect on this past year as the moment when the world entered the digital century in full force”

IBM tänker leda den tekniska boom som skett med hybrida moln och AI och målet är att modernisera både gamla system och hela företag. Enligt en rapport från IBM hade 43% av företagen ökat takten på att rulla ut AI och hälften utvärderade att göra det.

Några produkter som hamnade i fokus

  • Cloud Pak for data får ny banbrytande kapacitet med AutoSQL. Med hjälp av AI förbättras hastigheten mellan frågor och svar 8 gånger samtidigt som kostnaden dras ner med hälften eftersom man inte behöver flytta sitt data.
  • Watson Orchestrate använder AI för att förbättra och förstå innehåll baserat på tidigare interaktioner. Den använder din aktivitetshistorik och kontext och kan sedan hjälpa dig att öka produktiviteten i din arbetsmiljö. Watson Orchestrate är kompatibel med Slack, Salesforce, SAP SE och Workday i nuläget.
  • Project Codenet, ett dataset bestående av 14 miljoner koder, 500miljoner rader av kod samt 55 programmeringsspråk för att skapa innovativa algoritmer för AI. Projekt Codenet ska reducera utvecklingskostnader, motverka buggar och låta utvecklarna arbeta dubbelt så produktivt.

Om man skulle summera Think kortfattat så är det ett optimistiskt IBM som stegar fram på vägen. Det är plattan i mattan på vägen mot den hybrida molnlösningen och AI.