Saltmätargatan 8A, 113 59 Stockholm

+46 (0) 8 410 55 700 info@middlecon.se

Personality Insights – Vad säger våra Tweets om Middlecon?

Med Personality Insights kan du analysera dina egna eller någon annans Twitterinlägg eller text, till exempel ett blogginlägg, för att urskilja specifika personlighetsdrag. Vi kan då se vad personen gillar eller inte gillar, graden av nyfikenhet eller hur upprörd skribenten är. Idag har vi däremot inte valt att kolla på en kändis, utan Middlecons egna konto på Twitter och se vilka karaktärsdrag som matchar.

Programmet analyserar våra Tweets och svar för att generera ett resultat om personlighetsdrag. Det visar sig att Middlecon sannolikt gillar att titta på historiska filmer, lyssna på rockmusik och läsa non-fiction. Mindre sannolikt är det att Middlecon skulle influeras av sociala medier eller familj vid köp, eller bry sig om stil när det kommer till att handla kläder. Det finns även en kategori för Emotional range där en högre siffra kan innebära att personen är upprörd och en lägre siffra innebär att det är en mer lugn person. Enligt programmet beräknas vi ligga på 92%, alltså uppfattas vi som väldigt upprörda i vårt sätt att skriva Tweets. Men, hur fungerar det här?

 

  • Analysera dina egna Tweets här!

 

Vetenskapen bakom tjänsten är teorin om att individers ordval skvallrar om dennes personlighet och karaktäristiska drag. IBM har således kommit fram till att personer med vissa specifika personlighetsdrag tenderar att agera på ett visst sätt och har vissa preferenser, medans individer med andra personlighetsdrag ofta agerar på ett annat sätt och har andra preferenser.

 

Enligt IBM styrks resultaten av enkät-baserade undersökningar. Till exempel menar IBM att vissa studier visar att personer med specifika värderingar intresserar sig för en specifik typ av läsning, och med 65% säkerhet så kan en individs personlighetsdrag kopplas till vilket varumärke som denne föredrar. Du kan läsa mer om vetenskapen bakom tjänsten här!

Twitterinlägg kan alltså till viss mån säga något om användarens personlighet eller i det här fallet företaget, även det som inte är uttalat på appen. Idag har vi fått reda på att Middlecon, baserat på våra Tweets, bland annat gillar rock och historia. Skriv en text eller anslut ditt twitterkonto, besök Personality Insights och se vad din text säger om dig!