Saltmätargatan 8A, 113 59 Stockholm

+46 (0) 8 410 55 700 info@middlecon.se

Silar du mygg och sållar elefanter?


Sedan millennium buggens hype klingade av runt den 7 januari 2000 har vi sett en del trender komma och gå i IT-branschen, vem minns inte .com, konsolidering, virtualisering, outsourcing, off-shoring, skugg-IT och inte minst det metrologiska fenomenet cloud?

Hur viktiga dessa olika trender än varit för att skapa det IT ekosystem vi har idag så måste jag tyvärr konstatera att de har fokuserat på att skapa komplexa lösningar på ganska enkla problem som i bästa fall kan göra begränsad nytta.

Nu vet jag att många kommer tycka att jag raljerar så låt mig ta ett exempel:

Om Über hade använt teknologi för att optimera den operationella modellen i taxi-branschen så skulle man byggt effektivare bilar och snabbare bensinstationer och Facebook hade tryckt upp och distribuerat fler lokala telefonkataloger så att det var lättare att komma i kontakt med sina vänner och bekanta.

De som verkligen lyckas att använda teknologi till att göra skillnad är de bolag som förstår sina kunders behov och beteenden och kan presentera sina tjänster och produkter på ett sådant sätt att fler kunder vill förbruka mer av dessa i en snabb takt.

Så tillbaks till min fråga, du som leder ett framgångsrikt företag på marknaden -Tror du att det är den bästa investeringen att använda dina smartaste medarbetare och den mest revolutionerande teknologin till att optimera er IT-drift, eller skulle det kanske vara klokt att hjälpa era kunder att på ett enklare sätt konsumera de produkter och tjänster som ni tillhandahåller marknaden?

Våga bli lite disruptive på jobbet och bjud in elefanten till ett möte, kanske kan djurrikets näst största hjärna hjälpa er att hitta nya insikter från ert data om hur era kunder helst skulle vilja konsumera era produkter.

Logiken tar dig från A till B, fantasin kan leda dig vart som helst

Albert Einstein