Saltmätargatan 8A, 113 59 Stockholm

+46 (0) 8 410 55 700 info@middlecon.se

Digitalisering – En dejt med verkligheten.

För att reda ut begreppen runt digitalisering och varför det är så viktigt och ett hett ämne så tänkte jag göra några kopplingar som blir lite mer jordnära, som dejting och mat.
Fakta:

En gång i tiden, tills ganska nyligen, så var det människans anpassning till den miljö man levde i som styrde vår utveckling både biologiskt och beteendemässigt. Numera kan tillgång till teknik och information överbrygga behovet av att följa de tröga naturliga processerna med traditionell evolution för att uppnå förändring. Plötsligt går allt i warp-speed.

Förr räckte det med att vara snyggast i byn och ha grundkunskaper i hur man skulle föra sig för att vara intressant för potentiella partners. Riktigt så enkelt är det inte idag med en globaliserad värld där Tinder och Match.com ersatt behovet av att känna till sina grannar eller hälsa trevligt när man möts.

Utmaning:

Avsaknaden av en digitaliseringsstrategi riskerar att bli ett lika brutalt uppvaknande. Det är som att ha en mindre attraktiv profil i den digitala dejtingvärlden, fel första intryck, en svepning med tummen och så har vår potentiella kund/dejt flyttat sig vidare till nästa leverantör.

Om vi inte uppgraderar våra urvalsmekanismer eller tar hjälp av teknologin för att tackla utmaningarna med nya önskvärda egenskaper så riskerar vi att alltid dejta män med breda axlar, kraftigt markerade käkpartier som äter en fet kost då det enligt evolutionen varit ett bra recept på högre överlevnad än genomsnittet.

 

Watson-the-love-expert-300x170.png

 

Möjligheter:

Ta bara föda som ett exempel, en gång i tiden var man tvungen att både jaga och fälla bytet samt bemästra egenskapen att göra upp eld innan man ens var i närheten av att äta kvällsvard.

Idag kan vi teckna ett abonnemang så står matkassen färdig utanför dörren med instruktioner om hur allt skall tillredas. Saknar vi tid till att ens göra det kan vi outsourca hela processen och sätta oss på en restaurang och äta oss mätta.

 

image.png

Hur gör vi det då?

Så om vi tar kontroll över våra processer och rutiner så finns det goda chanser att vi kan hänga med in i framtiden utan att behöva vänta på att evolution eller miljöpåverkan ändrar våra förmågor. Vi kan själva vara del i att utforma en strategi för att anpassa oss till omvärldens krav och förväntningar.

Att börja digitaliseringsresan med att gräva där vi står är ingen dum idé, avlasta verksamheten med ”hushållstjänster” som kan göras billigare och lika bra i någon standardiserad funktionsleverans för att kunna satsa egna resurser och kompetens runt kärnaffären kan definitivt vara en god start.

 

Oavsett vad era skäl för förändring är så tar vi gärna dialogen om vilka era utmaningar är, och vem vet kanske några av våra kunder eller Ms Watson redan har svaret?

Oavsett är ni välkomna på torsdag den 19:e för att börja er digitaliseringsresa.