[:sv]När betalningsdirektivet PSD2 genomförs i 2019 kommer i princip alla inom bank och finans att bli påverkade. Inte minst eftersom det uppkommer nya möjligheter för konkurrenter och tjänsteleverantörer att utnyttja bankernas interna data och externa marknadsinformation på helt nya sätt. Det kommer ske i realtid och i skala där bankens data blir en del av leveransen från ett annat företags egna tjänster.

Men hur ska då banker och finansinstitut som redan i dag funderar på sin resa in i API-ekonomi reagera? Vi hittade ett  whitepaper från IBM som visar ett intressant sätt att analysera potentiella användarfall inom den egna branschen.

Här är 5 bra punkter som tas upp, för att du ska upptäcka potentialen med PSD2 för ditt företag:

 

Dessutom har IBM skrivit djuplodande om hur ditt företag kan planera sin egen API-strategi och skapa en egen roadmap framöver. Varför inte se närmare på följande tankeexperiment.

[pdf-embedder url=”http://www.middlecon.se/wp-content/uploads/PSD2-cloud-middleware-apw12357usen-20170731.pdf”][:]