5 tips om hur du bygger en datadriven företagskultur

Det finns många verktyg som kan hjälpa företag att gå mot en datadriven verksamhet, det kräver också ett nytt mindset kring verksamheten.

Varumärket och insamlade data är numera de två mest värdefulla produkterna som ett företag skapar. Med data får företag insikt i kundernas beteende, verksamhet, deras kanaler, ja, alla beröringspunkter. Det är himla bra!

Här är 5 steg som företag använder för att lägga grunden för en datadriven kultur inom sin organisation.

 

  1. Det kan verka uppenbart, men det första steget är att samla in data och lagra den. De flesta företag har redan en etablerad process för att samla in grundläggande data om sin verksamhet för att förstå kunder och operativa frågor. Tricket är att inte rensa bort. Det är bättre att samla in data utan att bedöma dess värde. Man vet aldrig. I framtiden kan det data du kasserar vara exakt det som krävs för att hitta klarhet i ett affärsproblem.
  2. Försök att mäta hastigheten med vilken du samlar in data. Du kanske samlar in dina webbplatsanalysdata i realtid, men du kanske får resultaten från dina försäljnings- och tjänstuppföljningsundersökningar en gång om dagen, eller mindre ofta. Vissa verksamhetskritiska program kan ha problem med att skicka data och rapportera visa vad du behöver åtgärda.
  3. Skapa standardrapporter vid standardtider. På det viset kan man bättre förstå det förflutna och göra kausala analyser av eventuella problem som kan uppstå. Ett fiskbensdiagram är ett populärt verktyg för att analysera den här typen av problem.Många företag kommer till en punkt där man genererar tillräckligt mycket data för att skapa ett data wearhouse och utveckla ETL processer för att hantera sina data bättre. Det finns utmärkta rapporteringsverktyg tillgängliga som hjälper dig att få de rapporter du vill ha med mycket lite eller ingen kodning. IBM Information Server är ett smart verktyg.
  4. Nästa kritiska punkt kommer när företag inser allt är data. Det vill säga bilder, videor, e-post, chattar, webbplatsinnehåll, dokument och liknande. Vissa företag klarar inte att hantera detta som data eftersom de är i ostrukturerat format och svårt att använda. IBM Watson är ett av många verktyg smart verktyg att använda för att analysera innehållet.
  5. När företag börjar behandla allt som data växer storleken på detta data ännu mer. Då har man hittat ett bra tillfälle att titta på molnplattformer så att man får möjlighet att automatiskt skala exponentiellt när det gäller lagring, processorkraft och nätverkshastighet och bandbredd.

 

Big Data-system är utformade för att lämna hastighet, sanningshalt, variation och volym av data mycket väl. Några av de Big Data-system på marknaden är IBM Cloud Pak och Cloudera Data Platform. Företag som har digitala omvandlingsprojekt bör fokusera på att skapa en synergi mellan äldre system och moderna molnplattformar. Därför måste företag hitta rätt Big Data-lösning och rätt uppsättning ETL-verktyg för att erbjuda en stark integration mellan lokal- och molnplattformsintegration.

Texten är baserad på artikeln https://www.exsquared.com/blog/how-to-build-a-data-driven-culture/?ref=quuu Av Lisa Carolan