Har vi fastnat i AI utvecklingen?

Artificiell intelligens är antagligen det hetaste företag kan pyssla med nu för tiden och det kommer antagligen så att förbli inom en överskådlig framtid. Det är många, både gamla och nystartade, företag som hoppat på AI-trenden och gärna kommer ut för att skryta om sin innovativa användning av AI, men det verkar som att en del företag kanske lovar lite för mycket när de snackar om sina AI-produkter.

Det tekniska och databaserade komplexitet med AI är en utmaning för företagen, och det kan därför vara svårt för de att hålla den nivån de hävdar att ha. Utmaningen med AI hanteras ofta genom att använda sina anställda till att utföra arbetsuppgifterna som AI systemet egentligen påstås göra, snarare än att minska sina AI ambitioner. Detta koncept av människor som låtsas vara maskiner kallas för “pseudo AI”, eller bara “att fejka”.

Fake it Till You Make it

Framförallt har flera företag hävdat att de använder artificiell intelligens till att automatisera delar av sina tjänster såsom transcription, tidsbokning och andra assistentarbete, men i verkligheten har dessa företag outsourcat denna typ av arbete till människor genom arbetsmarknader som till exempel Amazon Mechanical Turk. Dessa företag har inte varit sanna med sina påståenden om att använda datorer för att utföra dessa tjänster.

CNBC publicerade en kritisk artikel om AI roboten Sophia från Hanson Robotics. När företaget kontaktades av CNBC med frågor som de ville ställa till roboten, fick de respons med en väldigt specifik lista på förplanerade frågor som ska ställas till Sophia. I en uppföljnings video ifrågasätter CNBC huruvida roboten är tänkt att vara forskning inom Artificiell intelligens eller bara menat för PR. CNBC påstår även ha fått bekräftat från ägaren till Hanson Robotics att de flesta mediamöten är med roboten är skriptade.

Hanson Robotics är inte den enda företaget som använder denna typ att Pseudo AI strateg. Kalenderplanerings – och bokningstjänster som exempelvis X.AI och Clara Labs har upptäcks använda sig av mänskligt arbetskraft snarare än AI lösningar.

Artikeln här, citerar anställda som önskade att AI-systemet faktiskt fungerade som utlovat, de menar att arbetet som görs är både tråkigt och tidskrävande. Trots att dessa företag var de olyckliga att få oönskad medieuppmärksamhet, finns det utan tvekan många andra som fortsätter att använda människor som ett resurs när AI-systemen är bristfälliga.

Vad är det som är negativt med Pseudo AI?

Huvudtanken bakom AI är att den ska åstadkomma förmågan att genomföra det bara människor kunde göra tidigare. Förfalskningen av AI och dess kapacitet undergräver faktiska kärnan i vad AI lovar att kunna göra. AI befinner sig i tillväxtfasen, nya AI teknologier utvecklas varje dag. Förfalskning av AI användning kan leda till en hel del problem inom teknikindustrin. Om människor konsekvent ser produkter som förfalskas regelbundet kan det leda till att folk blir mindre benägna att investera i AI teknik, vilket skulle bromsa eller förhindra vidare utveckling av AI.

En annan nackdel med Pseudo AI är risken för intrång i personinformation och sekretess. En dator som behandlar information isolerat kan skydda informationen i en större utsträckning än en slumpmässig utvald människa som får tillgång till känslig information. Till exempel kan det handla om branscher såsom hälso- och sjukvården eller statliga system där informationen bör bearbetas med AI lösningar men istället hanteras  av människor som egentligen inte får se konfidentiell eller privat information, det bryter mot patientens eller personens integritet.

Är pseudo AI bara ett undantag i AI industrin eller en ökande verklighet?

Det finns som sagt en del företag som implementerar Pseudo AI strategier, men det finns flera andra företag som faktiskt använder sig av artificiell intelligens. Många av dem erkänner att det fortfarande finns framsteg som behöver göras innan deras teknik är perfekt. Det finns även ett ökande antal användningsfall och implementering av machine learning.

De som utvärderar tredjepartslösningar med anspråk på Ai kapacitet bör behålla ett optimistiskt med skeptiskt perspektiv. Ett utvärderings område för AI-lösningar bör vara noggrannhet, för att se om företaget har några anställda som potentiellt skulle kunna göra det arbetet som AI-systemet egentligen ska göra. Fråga leverantörerna om det någonsin finns människor som tittar på informationen, även om det bara är för att validera den samt att få intyg om att programmet endast körs av datorer innan kontraktsskrivning.

Den stora frågan människor ställer sig när de upptäcker att det finns förfalskade AI tjänster är : Har vi fastnat i utvecklingen av artificiell intelligens? I nuläget är det svårt att svara på frågan. Endast tiden kommer att visa om vi har träffat en verklig vägspärr i AI-utveckling eller om det bara är fartgupp på vägen för att gå framåt.

Det vi kan konstatera är att företagen måste se över marknadsföringen av sina produkter, det är viktigt att skapa förtroendet för den nya AI tekniken för att utvecklingen ska kunna ske.