Saltmätargatan 8A, 113 59 Stockholm

+46 (0) 8 410 55 700 info@middlecon.se

Vad är Big Data och vad gör vi av det? – Bård gästar månadens poddavsnitt av Techradar

 

Varför ska vi spara all data, och hur funkar det egentligen? Vad är det som gör att vi får anpassad reklam när vi pratar eller funderar på en vara? Detta och mycket mer tas upp i månadens poddavsnitt av Techradar där Bård Hakkestad, Försäljningschef på Middlecon, gästar. 

 

Du hittar poddavsnittet här nedan tillsammans med en kort sammanfattning av samtalet!

 

 

Hur mycket data ska en spara? Jo, det beror helt på om företaget är datadrivet. Det första steget är då att se vart i näringskedjan en befinner sig för att kontrollera om en behöver spara data, till exempel om en är franchisetagare är det inte ni som ska spara data utan huvudbolaget. 

 

För den som sparar data kan frågan vara hur mycket som ska sparas och vad. Endast för den som vet precis vilka frågor som ska besvaras och vilken data som är relevant för just de frågorna kan en välja ut vad som sparas. Få företag har idag den kontrollen, varför det är viktigt att spara så mycket data som möjligt, för vem vet när det du trott var skräpdata kommer vara avgörande för frågor i framtiden? Det kan alltså vara gynnsamt att vara “digitala hoarders”.

 

 

All data ser olika ut, och i en Data Lake samlas all data i sitt ursprungliga format. För att kunna analysera datat och se mönster krävs det att taggar sätts på filerna. Det är tricket som gör att man kan göra något ännu bättre än förr med hjälp av sparad data.

 

      • Vill du lyssna på fler avsnitt av Techradar? Klicka här!

 

För privata företag är egentligen nyttan med insamlandet av data att optimera försäljning och 

behålla sina kunder. Många undrar hur det kan vara så att när vi funderar på att köpa en vara, eller pratar om det, så dyker ett flertal annonser upp i vårt flöde som presenterar den vara vi tänkt köpa. Det är nämligen så att den insamlade datan sedan tidigare, vad du sökt på och hur du sökt, skvallrar om vad det är som du tänker köpa härnäst. 

 

Detta kan uppfattas som både lite läskigt, men också bekvämt för den som får anpassad reklam och relevanta erbjudanden. Det kan även vara lättare för de som är uppvuxna med liknande teknik att acceptera den, men precis som med mycket annat kommer det bli accepterat när vi vant oss.  AI-tekniken i sig är trots allt neutral och gör endast det vi vill att den ska göra. Slutligen finns det även mycket positiva effekter inom sjukvård, lantbruk och miljö med hjälp av AI och datainsamling.