En mycket viktig faktor när det gäller att förstå Big Data är att börja räkna på frekvensen av olika sökord. Partiledardebatten igår gav oss ett ypperligt sätt att kolla vem som skapar mest engagement i sociala medier. I detta fall har vi inte tittat på om folk är positiva eller negativa till partiledaren, vi har endast tittat på förekomsten av deras namn. På detta sätt kan vi ju se vilken partiledare som engagerar mest.
I vår tjänst där vi spar på oss svenska Tweets så fick Stefan Lövfén 2617 träffar medan Reinfeldt fick 6712. En stor majoritet twittrade om Reinfeldt. Det var 3152 unika twittrare som pratade om Reinfeldt och 1514 unika twittrare som omnämnde Löfvén. Reinfeldt twittrarna var något mer aktiva med 2,12 tweets per twittrare, medan Löfvéns låg på 1,72.
Betyder detta något för valets utgång? En mätning är ofta inte så viktigt, men om man tittar på denna trend över tiden, samt även tittar på hur sentimentet rör sig så kommer du få en mycket tillförlitlig och snabb inblick i vilka utspel och debatter som fungerar för de olika väljargrupperna.
Ett tips för att få mer inspiration om detta är att komma på IBMs event Smarter Business 17. oktober. Dit kommer Teddy Goff, Digital Director, ”Obama for America” och berättar hur han använde modern teknik för att hjälpa Obama vinna valet 2012.
Hur tror du att ny teknik kommer påverka supervalåret 2014?
@B38050123