Saltmätargatan 8A, 113 59 Stockholm

+46 (0) 8 410 55 700 info@middlecon.se

5 tips: Hur marknadsföraren bör hantera machine learning

Med inspiration av Forbes har vi har listat vilka vi tycker är de 5 bästa tillvägagångssätten kring hur marknadsförare kan testa och utnyttja machine learning på bästa sätt:

  1. Driv trafik med integrerade, Omnichannel-kampanjer

De nya verktygen gör det lättare för annonsören att snabbt avgöra hur användarna engagerar sig i annonserna och hur budskapet kan anpassas mer till mottagaren. Det är värt att försöka driva trafik till lokala återförsäljare med integrerade kampanjer som är optimerade för att söka på genom till exempel YouTube eller röstsökfrågor. Dessa verktyg kan även förbättra annonsörens förmåga att skapa intressanta resultat för företaget.

  1. Använd några timmar varje vecka åt utbildning i ny teknik

Detta är en spännande tid att vara involverad i marknadsföring. För att inte hamna efter i utvecklingen är det bra att vara villig att implementera några extra verktyg i företaget. Till exempel, skapa en plattform som skickar ut nyheter och lägg undan lite tid för utbildning för att klara av att hålla samma tempo som de ständiga förändringarna.

 

 

  1. Starta små och fokuserade

”Min byrå gör några riktigt intressanta och breda saker med machine learning, men det bästa är att börja med ett litet projekt som är lätt att starta och slutföra och få konkreta resultat. Använd exempelvis machine learning för att bygga profiler kring kundpreferenser. Få några snabba vinster och använd dem sedan för större projekt.” – Greg Kihlström, Yes & Agency

  1. Se till att pilottestet har en kontrollgrupp

Annonsörer kan göra det mesta med machine learning genom pilotgrupper. Skapa två identiska grupper, varav den ena utnyttjar machine learning och den andra inte, vilket möjliggör en direkt jämförelse. Placera dessa grupper på marknaden och utvärdera de förändringar som påverkas av machine learning. Börja små, övervaka en testgrupp, hitta framgångar och expandera därefter.

  1. Lita på machine learning över din egen bias

Dagens datorkraft är astronomisk, utvärderar miljarder rader data mot tusentals hypoteser och byggnadsmodeller som är mycket mer exakta än våra hjärnor. Fördelen med att använda machine learning är att det inte påverkas av vår inre bias. AI kan ge marknadsförare möjligheten att fokusera och lägga större ansträngning på kreativa lösningar istället för på felaktiga antaganden.